Monoja68’s Weblog

RedhaMu, Tuhan!

IMAN : ANTARA CINTA DAN BENCI

Persoalan iman adalah asas dalam hidup seorang manusia, apa lagi seorang muslim! Iman merupakan kepercayaan. Sebagaimana posting lepas yang bertajuk ‘Kepercayaan’, sukacita saya menyambung bicara tentang kepercayaan dan iman ini. Wujud iman ini hanya bergerak di antara dua jarak iaitu : CINTA dan BENCI. Apabila CINTA kerana ALLAH, dalam lingkungan syari’at dan menurut panduan RasulNya, maka tumbuhlah IMAN dengan suburnya. Namun, IMAN ini tidak lengkap seandainya tidak disertakan dengan perasaan BENCI yang juga mestilah kerana ALLAh, dalam lingkungan syari’at dan menurut panduan RasulNya, maka bersihlah IMAN daripada karat-karat yang melunturkannya.

CINTA kerana Allah dan BENCI kerana Allah merupakan paksi keimanan. Dua jarak inilah yang memantau rukun iman yang enam untuk membolehkan seseorang itu sentiasa dalam kesegaran beriman.

CINTA menggerakkan seseorang mukmin itu kepada segala apa yang Allah kehendaki dalam ‘amar/perintah’ dan ‘nahi/larang’Nya. Manakala BENCI akan merencatkan segala perkara yang Allah TIDAK menghendaki dalam ‘amar’ dan ‘nahi’Nya. Apabila Allah menghendaki dalam perintah ‘Tunaikan Solat’, maka seorang yang beriman akan merasakan seronok dan bahagia lantaran CINTAnya kepada Allah dan perintahNya supaya bersolat. Bergegaslah mukmin itu kepada solat dengan berpandukan sunnah Rasul s.a.w dan bukan berasaskan kepada kejahilan dan suka hati sendiri melaksanakan solat itu. Itulah CINTA, memenuhi kehendak siapa yang dicintainya.

BENCI mampu menghentikan segala apa yang tidak disukai oleh Allah, lalu seorang mukmin itu beredar meninggalkan apa yang dilarang dan tidak disukai Allah meskipun nafsunya ghairah terhadap larangan tersebut. BENCI mampu memadamkan keghairahan yang memuncak.

Dalam keadaan mana pun, biarlah CINTA dan BENCI itu subur dalam lingkungan KERANA ALLAH. “iMAN adalah CINTA DALAM AGAMA ALLAH DAN BENCI DALAM AGAMA ALLAH.”

November 10, 2008 - Posted by | Uncategorized

Tiada komen.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: